woensdag 13 juni 2012

Daar zijn we weer

Het is alweer een paar dagen geleden ,in de tussentijd ben ik weer aan het baggeren in het toch wel ruige en heuvelachtige Wallonie.Vandaag ben ik aanbeland in Vierves sur Virion.
Virion is een natuurgebied waar de GR654 doorheen loopt.
De Grand Randonnee 654 is een van de vele lange afstandpaden die door de GR societe en LAW zijn uitgezet.


Leuk kerkje aan de Meuse,kon alleen geen roeibootje
vinden om effe binnen te gaan kijken.
Soms scheen zelfs de zon!!

 Haha ik mis nog een stukkie.Van Namen naar Dinant heb ik de Ravel 2 gevolgd die voor de deur van de
jeugdherberg verder ging langs de Meuse en mij mooi in Dinant bracht Lekker makkelijk dus ,alleen zat ik aan de verkeerde kant en zag de camping al anderhalve km voor Dinant aan de overkant en moest dus 3 km meer lopen dan nodig .Effe jammer want die laatste km zijn vaak het zwaarst en brachten de teller op 32.

Deur van de Abdij van Leffe
Bijna bij de camping aangekomen zag ik het bordje staan van de abdij van Leffe ,waar ik wel eerder aan de poort gestaan heb en er niet inkwam.Dus ging ik dat nu als pelgrim nog eens proberen en belde aan.Na enige tijd kwam er een stem uit de muur en ik vroeg in mijn beste Frans of ik een stempel kon krijgen voor mijn credential.
Ik kom eraan zij de stem ,maar dat duurt wel even.En inderdaad na 5 minuten deed een jonge in het wit geklede monnik de deur open met in zijn hand de stempel al in de aanslag.Of ik ook de nacht door kon brengen in het klooster vroeg ik.De monnik keek bedenkelijk en zei dat de gene die daar over ging niet aanwezig was.Ik probeerde nog hem over te halen door te zeggen dat het voor mij als pelgrim wel een hele bijzondere ervaring zou zijn , maar helaas.

Afijn even later stond mijn tentje op de oever van de Maas onder een kastanjeboom en kwam de beheerder langs om af te rekenen.Toen ik op de rekening keek stond er twee euro voor de auto/motor en ik zei dat ik op mijn schoenen was.Nee zei hij, dat is voor het sanitair.Waar haalt hij het vandaan .
Bij het sanitair aangekomen bleek dat je voor warm water ook nog een munt moest kopen.Dus ik zocht hem op en zei dat ik voor die twee euro wel warm water wilde.
Kostte nog een euro(lijkt C1000 wel) en ik vertelde hem op mijn beste Westlands dat hij hem dan maar op een plek moest stoppen waar het altijd donker blijft.Dus lekker poedelnaakt bij de wasbak gewassen , want die had wel warm water.
Meneer Sax zat al te wachten om met mij
op de foto te mogen
Later nog effe in Cafe Leffe een heerlijke Leffe genuttigd omdat dat natuurlijk hoort, is het niet.

Maandag ging ik op weg naar Hastierre en volgde ik de Maas weer ,op een of andere manier had ik geen haast en maakte vlak voordat ik Dinant verliet een praatje met een man uit Dordrecht die zijn dek aan het schrobben was .Hij voelde zich niet echt fijn omdat zijn vrouw voor een paar dagen terug was naar nederland en hij zich nu al verveeld en eenzaam voelde.Hij had Dinant in 50 draaiuren bereikt vertelde hij toen ik dat vroeg en ik zei dat ik er meer op had zitten.
 Een stuk de Maas gevolgd en het pad werd steeds smaller en hield volgens mij zelfs op en ik moest omhoog klimmen.Steil en hoog was het ,ik had handen en voeten nodig om boven te komen.
En wat hoorde en zag ik toen ik eindelijk buiten adem boven was........auto s

Verder de bordjes gevolgd en eindelijk kwam ik in Blaimont bij een cafe restaurant die niet te koop stond of gesloten was.Bij het naar binnengaan stapten ook twee Nederlanders binnen en ik maakte een praatje met hen.
Uiteindelijk bleken ze uit De Lier te komen en dat we wederzijdse kennissen hadden.Arie en Anneke uit De Lier!
Arie bleek zelf nog met mijn neef William gewerkt te hebben en er ontspon zich een leuk gesprek over van alles en nog wat.Heel gezellig en toen ik wilde opstappen nodigde Arie mij uit om in hun vakantie huisje te blijven slapen.....
Heerlijk zulke spontane dingen en ik ben ook tot op het bot verwent door hen .
De Meuse in vogelvlucht
Wij noemen het De Maas van bovenaf gezien

De volgende dag ging ik dus via de GR654 van Blaimont richting Vodelee, mooi weer dus geen vuiltje aan de lucht.Alleen laat de GR je wel erg vaak en onnodig klimmen en omlopen voor de mooie plekjes en panorama's.Het ging vanaf Hastings stijl omhoog en later weer omlaag richting Hermeton sur Meuse .Waar ik de brug van Hastings weer op loopafstand zag liggen.Dat schiet lekker op dus.Later ging het door een vallei en ik dacht in mijn onschuld dat het dan wel een vlak stuk zou moeten zijn met een koddig riviertje die je moest doorwaden.Nee hoor .er zaten stukken in die je zonder touw onmogelijk zou kunnen nemen omdat je dan even hard weer naar beneden zou glijden.
En je raad het al......50 meter verder moest je met gevaar voor eigen leven die zelfde bult met een touw weer naar beneden.Lekker hoor , maar erg mooi.Verder lagen er sinds de laatste meteorietinslag erg veel bomen plat waar je met je rugzak overheen of onderdoor moest kruipen en dan ook nog op dat glibberige 30cm brede pad moest zien te blijven omdat je anders het water in gleed.
Dus u begrijpt dat toen ik in Soulmee vroeg of er misschien een Café was om een bakkie te doen, en het ook nog regende het aanbod kreeg van een breed glimlachende Wallonische boer om te blijven slapen ik geen nee kon zeggen.
Daar zat ik dan ...in de stal mijn prakkie spaghetti  van Arie op te eten met de waakhond bijna op schoot.
Toch nog heerlijk geslapen en weer vroeg op pad met een stuk heerlijk boerenkaas in mijn tas.Je moet wat he.

Nou ja ......over vandaag wil ik het niet eens meer hebben , nat koud glibberig  en geulen met blubber en waterplassen die alle energie kosten om te voorkomen dat je in je schoenen loopt te soppen.
Dus nu in een HOTEL in Vierves sur Viroin een heerlijk plate du jour gegeten met een Waalse meneer met Vlaamse roots die de hele Donau wil gaan aflopen om de vegetatie  te bewonderen en vogeltjes wil zien vliegen.Dan moet je toch schön blau zijn toch.
Neehoor , hij is heel aardig en sprak gelukkig Vlaams aangezien dat hier erg weinig voorkomt en de rest van de gesprekken niet verder komen dan bonjour en au revoir.
Dus dan ben je snel uitgel.....ld

De foto komen later helaas ,misschien moet ik ze van internet pikken ,want mijn camera heeft geen goede onderwaterbehuizing en kapte er gisteren mee.


au revoir

11 opmerkingen:

  1. Barbara11:23

    Hoi lieve Geert, nou nou wat jij allemaal niet mee maakt. Wel leuk al die mensen die zo aardig zijn. Zo moeten er meer komen op je tocht. De laatste dag was wel heel erg. Hoop dat het weer wat opknapt. Ben blij dat je heupjes het volhouden. Zorg goed voor je zelf. Morgen 14 dagen onderweg en Frankrijk binnen wandelen. Goed dat je die Franse cursus hebt gedaan hihi, kan je in ieder geval gedag zeggen. Ik mis je en ben trots op je xxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem14:30

    He Geert, ik ging je verhalen al missen, kijk iedere ochtend even op mijn mobieltje of er al wat was. Maar vandaag pring en daar was tie. Je maakt genoeg mee in ieder geval en ik vind het ongelofelijk die kilometers die je aflegt. Nou ik hoop morgen weer op een verhaaltje.
    groet en knuffel
    Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Geert,

    Weer een lekker verslag, je maakt wat mee zo onderweg, hoop dat het weer snel stukke beter voor je gaat worden, grtjes Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieneke19:13

    Hoi Geert Gelukkig weer een berichtje. En uit Frankrijk. Wat een leuke mensen zijn er toch en ik hoop dat je er nog veel van tegen gaat komen. En met je frans zit het wel snor als je al bonjour en aurevoir kon zeggen. Die boeren kaas is al op zeker, maar nu aan de pittige frans kaas, is goed voor je voeten. Groetjes Lieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem21:01

    Hoi, gefeliciteerd met het behalen van Frankrijk!!!! Leuk hoor al die aardige mensen die je ontmoet. Gaat het allemaal zoals je gedacht had of leuker? Nou succes daar en we blijven je uiteraard volgen! XXjes Wil en Mathieu

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pierre21:59

    Bonjour Geert, leuk om weer eens wat van je te vernemen. We genieten van jouw reisverhalen. Straks ga je er misschien wel een boek van maken. Heerlijk die ontmoetingen zo onderweg.
    Ga lekker door zo, zal je reisverhaal morgen aan ma geven, zij vindt het ook prachtig.
    Groetjes, Pierre

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Geert, erg leuk verslag weer. Ben er nu ook wel wat geruster op dat je niet verkeerd loopt. Misschien ligt dat aan het feit dat je nu niet op pijlen hoeft telopen lol.
    Nee hoor, ik ben hartstikke trots en ook wel iets wat jaloers op je dat je deze tocht maakt.
    Succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem09:44

    Hoi Bikkel,

    Laat de blubber lekker achter je, hopelijk schijnt het zonnetje in Frankrijk! Hoe staat het eigenlijk met de voetjes?

    Veel plezier! Carien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem16:33

    Beste Geert, je kent mij niet, maar ik ken Barbara van vroeger en zo hoorde ik van je wandeltocht. Wat een superprestatie, helemaal geweldig!
    Hoop op goeie wandeldagen voor je.
    Heel leuk ook om je via je blogs te volgen, ook al ken ik je niet. Veel succes verder!

    Groet, Hermien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem22:10

    Hoi Geert we zijn weer in De Lier aangekomen jawel met het otootje, hadden iets teveel bagage anders waren we zeker gaan lopen terug. Maar..... we gaan je volgen, en zo te zien heb je alweer genoeg meegemaakt leuk hoor !! Was de spagetti van Arie nog te pruimen ? Succes met de tocht verder, en tot ziens groetjes Anneke en Arie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al spreek je geen Frans, spreek dan Klinktals....

    Ooievaar!!!! :-D

    BeantwoordenVerwijderen