zondag 8 juli 2012

Beetje een omweg

Het is een beetje een vreemde route die ik nu volg, de route via Le Puy en Vezela gaat via Issy L Eveque  maar die wil ik niet volgen omdat dat toch een stuk langer is.
Ik wil de Route Never -Limoge -st Jean Pied de Porte volgen en ben nu effe met een soort bypass bezig.
Gisteren vertrok ik nogal laat uit Issy L Eveque en het afscheid viel mij best wel zwaar.Lekker gegeten en geslapen en het weerzien van Moos en consorten was erg fijn.Toen ik net vertrokken was realiseerde ik me dat ik vergeten was om even een stempel te vragen voor mijn pelgrimspaspoort.Maar dat is niet zo erg want hun stempel staat voor altijd in mijn hart.

Na een dagje stappen over het asfalt op de rustige binnenwegen kwam ik laat in Bourbon-Lancey op de camping en moest gelijk mijn noodrantsoen aanslaan en ben gauw gaan slapen.

De volgende dag nog even de stad bekeken en op zoek naar de toerist office , die achteraf vlakbij de camping was.Daar trof ik een meisje die tot mijn verbazing perfect Engels sprak en ik zei haar dat ze de eerste was die dat kon bij een franse toerist office waar ik tot dusver was geweest.Het bleek een Duitse stagiaire te zijn die ook in Engeland stage gelopen had.Het lijkt me toch de eerste vereiste voor een medewerker van een toerist office dat je meerdere talen spreekt.....

Uiteindelijk kwam ik via Garnat-sur Engrieve en Les Voisins na 38km drukke weg in Yzeure terecht en ik was het spuugzat onderhand.Telkens een klein stukje op de weg en dan een stuk de berm in omdat er weer auto s kwamen aanscheuren.
Je leert wel goed stereo luisteren , links was de auto die mij tegemoet kwam en rechts het achterop komende verkeer.En dan is het belangrijk dat als je in beide oren wat hoort even verder de berm in gaat.
Je blijft er wel wakker van.
Onderweg kruiste ik de Loire en daar stond een restaurant waar ik de eigenaar moest wakker schudden voor een kop koffie.
Alle tafels stonden gedekt en er was  (tijdens lunchtijd !!!)geen mens te zien.Het is geen vetpot om een restaurant te drijven lijkt me.

Yzeure is een voorstad van Moulins en dat is te zien ook.Geen reet aan en alles op het gebied van hotel of bar is te koop of gesloten.
Dus moest ik nog even door en kwam eindelijk in Moulins langs een Foyer de huppeldepup waar mensen stonden om even een sigaretje te roken.Ik vroeg in mijn beste Frans of ik ergens kon slapen en dat kon zelfs bij hun.Ik snap nog steeds niet of het nu een jeugdhotel is of een soort internaat , maar het zal me een worst zijn.
Ben nog even de stad in geweest voor eeen nouja het waren er twee biertjes en een snelle hap.Op het terras van het cafĂ© zat een groepje mensen waarvan de twee meisjes het wel interessant vonden om Engels te praten.Werd een heel gesprek dus over mijn reis naar S.d.C.
Leuk hoor en later hebben ze mij bij de kebab meneer afgezet. Gezellie

En nu ga ik de stad even bekijken en richting Montlucon en zie wel hoever ik kom en hoop onderweg nog een camping tegen te komen.

Vreemd trouwens dat een grote stad als Moulins geen camping heeft en alleen Hotels met een regen van sterren met de daarbij behorende prijzen.



2 opmerkingen:

  1. Geen campings in Moulin eh, zeker allemaal een tik van de malle molen gehad waardoor ze sterretjes zagen....

    S

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naast jouw mooie reisverslag kunnen we nu ook naar de Tour de France kijken, misschien kom je de Tourkaravaan nog wel tegen;)
    Ik heb even bij googlemaps gekeken en als je richting Saint-Jean-Pied-de-Port gaat, moet je maar niet de snel- en tolwegen nemen, want dan loop je gewoon 50 kilometer extra.....:)
    liefs van je zus

    BeantwoordenVerwijderen