donderdag 5 juli 2012

St Florantine naar Pontigny

Voordat we vertrokken uit St.Florentine konden we bij de VVV een stempel halen en de sleutel van de kerk lenen om deze te bezichtigen.Vroeger waren de kerken gewoon toegankelijk  maar nu zijn ze vaak op slot.Ik heb daar mooie foto's kunnen maken maar het lukt nog steeds niet om ze op de blog erbij te plaatsen.        
Jammer jongens ,deze deur was op slot


De kerk was rijkelijk voorzien van  beelden en ornamenten
Ook hier was de ultime pelgrim vereeuwigd
Op het ogenblik zit ik te schrijven op de computer van de
burgemeester van Issy L Eveque en toen ik het nogmaals probeerde foto`s te plaatsen liep deze vast.Voor ik het gemeentehuis uitgegooid wordt probeer ik het nu maar niet meer.

Na de bezichtiging zijn we voor het zingen de kerk uitgegaan op weg naar Pontigny via spoortunneltjes en kwamen in Verigny een cafeetje tegen waar we een bakkie deden.
Mijn motto is onderhand dat je geen cafe moet overslaan omdat je nooit weet waar je de volgende mogelijkheid voor een bakkie tegenkomt.Soms loop je uren zonder ook maar een dorp tegen te komen en als je eindelijk iets tegenkomt staat de kroeg leeg of is hij net gesloten.En dat kun je niet hebben natuurlijk.
In Verigny maakte ik een praatje en een foto met en van de eigenaresse van het cafe en vertelde van mijn blog die ze ook onmiddellijk ging bekijken.


Uiteindelijk kwamen we na een lange warme dag aan in Pontigny en bezochten daar de Abdij met daarbij een gigantische kerk die erg imponeerde omdat de vanaf de ingang de helft bestond uit een lege ruimte.
Dan zie je pas hoe enorm zo`n gebouw is.Ideaal voor een danceparty en een gigantische akoestiek.Toevallig was er iemand het geluid aan het inregelen voor een bruiloft die de volgende dag gehouden zou worden en konden wij genieten van mooie muziek.






We kwamen terecht in een Routierhotel met 50 vrachtwagens als buren met bijbehorende chauffeurs.
De kamer was de slechtste die we tegengekomen waren tot dusver met als verrassing dat na het douchen het parket de kamer uitdreef.....Heel apart.









Als klap op de vuurpijl bestond het ontbijt uit een croissant en een pain de chocola in een ietwat zwarte uitvoering.Toen ik vroeg of de boulangeleur ook de cremateur was kreeg ik buiten een boze blik ook nog een croissant in een iets minder geblakerde uitvoering.

1 opmerking:

  1. Mooi verhaal van die hotelkamer.... Ze zeggen dat hout altijd blijft werken, maar dit is overdreven... Of uitgedreven... Hoop dat je de deur open hebt gezet, het vloertje wilde waarschijnlijk gewoon aan het werk.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen